Wyjścia i wycieczkiZ życia szkoły

Góry Stołowe, Zamek Książ i kopalnia – klasy 4-6 na wycieczce

Trzeci dzień naszej wycieczki zaczęliśmy od pysznego śniadania w schronisku. Następnie razem z Panią Przewodnik udaliśmy się do Parku Narodowego Gór Stołowych. Jest on położony na terenie Sudetów Środkowych na płn.- zach. Ziemi Kłodzkiej, przy granicy polsko-czeskiej. Pani Przewodnik zdecydowanie zadbała o naszą kondycję fizyczną i najpierw zaprowadziła nas do Schroniska „Na Szczelińcu”. Aby się tam dostać, dzielnie pokonaliśmy 650 schodów!  Mieliśmy okazję wejść na taras widokowy, jednak pogoda nam nie dopisała i piękny widok zasłoniła nam mgła. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w dalszą wędrówkę na Szczeliniec Wielki, najwyższy szczyt Gór Stołowych. Szczeliniec zdecydowanie zaimponował nam ilością i różnorodnością rzeźby skalnej. Dowiedzieliśmy się, że w wyniku wietrzenia powstały skały o kształtach podobnych do zwierząt i ludzi. Znaleźliśmy m.in. „Słonia”, „Mamuta” oraz „Głowę Małpoluda”. Reszta rezerwatu (Piekiełko i Diabelska Kuchnia) również dostarczyły nam wielu niezapomnianych wrażeń. Po zejściu ze szlaku zjedliśmy obiad w Kudowie i spacerkiem udaliśmy się do Kaplicy Czaszek. Kaplica ta jest wielkim, wspólnym grobowcem ofiar wojen śląskich z lat 1740-1742 oraz 1744-1745.
Po tak ekscytującym dniu, wróciliśmy do schroniska, gdzie czekała na nas kolacja a potem…czas wolny na świeżym powietrzu.

Ostatni dzień naszej wycieczki spędziliśmy w Wałbrzychu, gdzie mieliśmy okazję zwiedzić piękny Zamek Książ. Zamek ten jest wspaniałym przykładem połączenia wielu stylów architektonicznych i jest trzecim, co do wielkości zamkiem w Polsce, zaraz po Malborku i Wawelu. W początkowych wiekach Książ miał za sobą wielce burzliwe dzieje. Często przechodził z rąk do rąk, należał do różnych państw oraz był niszczony podczas licznych wojen. Wszyscy mogliśmy przejść się po pięknych komnatach i poznać ich historię. Usłyszeliśmy też niezwykłą historię Księżnej Daisy, która mieszkała w zamku do roku 1941, kiedy to władze III Rzeszy skonfiskowali jej posiadłość.

Naszą wędrówkę zakończyliśmy na spacerze po zamkowych tarasach. Wokół zamku Książ znajduje się 11 tarasów z licznymi fontannami i rzeźbami.

Kolejną atrakcją dzisiejszego dnia była wyprawa do kopalni w Nowej Rudzie. Zwiedzanie było podzielone na dwie części – część muzealną i podziemną. Podczas zwiedzania części muzealnej zapoznaliśmy się z tematyką dotyczącą kopalni: jak rozwijało się górnictwo, jakie są tradycje górnicze, zobaczyliśmy wiele interesujących eksponatów. Jednak dopiero same zejście do kopalni dostarczyło wszystkim niezapomnianych emocji i wrażeń. Wszystkie maszyny mogliśmy dotknąć i włączyć. Mieliśmy też okazję popracować górniczymi narzędziami. Wielką atrakcją tej cześć wycieczki był duch Skarbnik, który próbował nas straszyć.