Pedagog i psycholog
Zadania psychologa i pedagoga w szkole
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532).
- 23.1
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
Realizacja poprzez:
- udzielanie nauczycielom pomocy w wyborze narzędzi do badań, w projektowaniu tych badań, w ich realizacji, oraz w analizie uzyskanych wyników (badania dojrzałości szkolnej, ryzyka dysleksji, inne badania diagnostyczne):
- aktywny udział w analizie wyników nauczania;
- udzielanie nauczycielom pomocy w rozpoznawaniu cech intelektualnych uczniów, wskazywanie na charakterystyczne zachowania poszczególnych grup wiekowych;
- udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz w analizie innej dokumentacji dotyczącej ucznia;
- konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, z lekarzami;
- wskazywanie rodzicom dzieci przejawiających trudności w uczeniu się lub zachowaniu potrzeby pogłębionej diagnozy do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej (przygotowanie lub współpraca z nauczycielami w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia);
- prowadzenie i organizowanie dla nauczycieli warsztatów i szkoleń związanych z doskonaleniem ich kompetencji psycho- pedagogicznych.
- 23.2
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
Realizacja poprzez:
- współpraca z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, specjalistycznymi, kuratorami sądowymi szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z dysfunkcją rodziny dziecka, sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi;
- prowadzenie badań w kierunku zdiagnozowania uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- prowadzenie badań socjometrycznych, ankietowych i innych,
- prowadzenie badań sondażowych wśród nauczycieli, rodziców, uczniów dotyczących sytuacji wychowawczej w szkole – tworzenie własnych narzędzi badawczych;
- 23.3
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
Realizacja poprzez:
- wnioskowanie o prowadzenie z dzieckiem zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, terapii pedagogicznej, logopedycznych
- monitorowanie działań wychowawczych podejmowanych w stosunku do uczniów (np. kontrakty, indywidualne programy);
- występowanie z propozycją udzielania uczniom pomocy w formie indywidualnego programu nauczania lub toku nauki;
- 23.4
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
Realizacja poprzez:
- prowadzenie zajęć ( realizacja programów profilaktycznych) o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej – promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, agresją, prezentacja alternatywy w stosunku do zachowań ryzykownych;
- koordynowanie udziału uczniów w lokalnych i ogólnopolskich programach o charakterze profilaktyczno-wychowawczym;
- wykonywanie zadań w Zespołach Interdyscyplinarnych ( współpraca z MOPS i Policją )
- występowanie do dyrektora szkoły z wnioskami o interwencję w sądzie rodzinnym, nieletnich;
- opiniowanie na prośbę instytucji państwowych sposobu funkcjonowania dziecka w szkole.
- 23.5
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
Realizacja poprzez:
- rozmowy z uczniami w celu umożliwienia im głębszego zrozumienia własnych postaw, przekonań, oczekiwań;
- prowadzenie (organizowanie) zajęć wychowawczych z uczniami np. z zakresu umiejętności interpersonalnych, sposobów rozwiązywania konfliktów – innych, w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, dzieci i rodziców potrzeb;
- organizowanie zajęć adaptacyjno- integracyjnych;
- organizowanie zespołów samopomocowych;
- konsultacje i porady, warsztaty na temat sposobów uczenia się, radzenia sobie ze stresem, agresją;
- konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami współpracującymi ze szkołą;
- organizowanie pomocy materialnej dla uczniów.
- 23.6.
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Realizacja poprzez:
- udzielanie porad i konsultacji w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych powstałych w relacjach z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami;
- udzielanie porad i konsultacji rodzicom w zakresie rozwijania umiejętności wychowawczych- wskazywanie metod wychowawczych oraz sposobów konsekwentnego stawiania dzieciom granic;
- udzielanie rodzicowi informacji w zakresie możliwości korzystania z ochrony prawnej w sytuacjach zaniedbań, przemocy, uzależnienia.
- 23.8
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- organizowanie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką i wychowaniem ;
- pomoc wychowawcom w opracowaniu planów pracy wychowawczej ;
- wskazywanie sposobów realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych;
- współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
- udzielanie porad i konsultacji w przygotowaniu godziny z wychowawcą (np. przygotowanie bazy scenariusz, prezentacji multimedialnych, filmów);
- udzielanie nauczycielom informacji na temat specjalnych i specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów;
- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka;
- udzielanie porad i konsultacji nauczycielom w zakresie interpretacji zachowań uczniów oraz proponowanie różnych metod pracy z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze;
- pozyskiwanie rodziców do współpracy z nauczycielami w realizacji postulowanych wobec ich dzieci działań;
- na wniosek wychowawcy udział w zespołach nauczycieli uczących w danym oddziale, zespole wychowawczym
- dokonywanie ewaluacji Programu wychowawczego i Programu profilaktyki.